Przedszkole Miejskie Nr 1 w Piszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała rady pedagogicznej

z dnia: 14.09.2007r
w sprawie: ustalenia statutu.
STATUT PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 1
W PISZU

Opracowany w oparciu o:
• Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);

• Ustawę z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.);

• Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
1. Pełna nazwa przedszkola brzmi:
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1
W PISZU
UL. GIZEWIUSZA 9, UL MATEJKI 4
12-200 PISZ
2. Przedszkole Miejskie Nr 1 w Piszu jest przedszkolem publicznym.
3. Organem prowadzącym jest Gmina Pisz a w jej imieniu Burmistrz Miasta
4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Warmińsko- Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
5. Siedzibę przedszkola stanowi budynek przy ul. Matejki 4 i budynek przy ul. Gizewiusza 9.

§2
1. Placówka jest przedszkolem typu miejskiego - bez imienia.
2. Na wniosek rady pedagogicznej lub rady rodziców przedszkolu można nadać imię.
3. Imię nadaje organ prowadzący.

§3
1. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami na zasadzie zakładu budżetowego.
2. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.


ROZDZIAŁ II
INFORMACJE O PRZEDSZKOLU

§4
1. Przedszkole funkcjonuje cały rok.
2. Przedszkole czynne jest od 6.30 do 16.00 od poniedziałku do piątku.
Oddziały „O" pracują do godz. 17.00. Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny z uwzględnieniem czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w godzinach:
8.00 – 13.00 - w grupach całodziennych,
7.30 – 12.30; 11.30 – 16.30 - w grupach oddziału „O".
3. Czas zajęć wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczych przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi pięć godzin dziennie.
4. Czas pracy przedszkola może być zmieniony w ciągu roku szkolnego w zależności od potrzeb środowiska.
5. W okresie ferii zimowych, świątecznych i letnich dopuszcza się łączenie grup, ograniczenie liczby oddziałów odpowiednio do zmniejszonej frekwencji wychowanków.
6. Termin przerw w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora.

§5
1. Przedszkole realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego określonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Przyjmuje dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności i zatrudnia personel posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
2.Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania, opieki i nauczania wykraczające poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miasta.
3. W razie zmiany wysokości opłaty stałej, dokonanej przez organ prowadzący, rodzice zostaną powiadomieni na piśmie (Uchwała Rady Miejskiej).
4. Zwolnienie z opłaty stałej lub ustalenie zniżki w opłacie stałej może być dokonane zgodnie z warunkami zawartymi w aktualnie obowiązującej Uchwale Rady Miasta.
5. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dzieci. Zasady odpłatności za wyżywienie i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora i Rady Rodziców.
6. Koszty za wyżywienie w pełni pokrywane są przez rodziców, opiekunów organizacje społeczne lub instytucje.
7. Rodzicom przysługuje zwrot stawki żywieniowej za każdą nieobecność dziecka w przedszkolu.
8. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry i przyjmowane w dni wyznaczone przez dyrektora, jednak nie później niż do 15 - ego dnia każdego miesiąca.
9. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe prowadzone przez specjalistów (np. gimnastyka korekcyjna, rytmika, nauka języków obcych)". Uczęszczanie dziecka na te zajęcia zależy od dobrowolnej decyzji rodziców. Zajęcia te finansowane są w całości przez rodziców.
10. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3 - 4 letnich, a około 30 minut dla dzieci 5 -6 letnich.
11. Uczestniczenie dziecka w nauce religii odbywa się za zgodą rodziców. Dzieci, których rodzice nie wyrażą zgody na uczestniczenie dziecka w nauce religii mają zapewnioną opiekę innego nauczyciela.
12. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora.
13. Przedszkole współpracuje z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i innymi instytucjami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce – oraz zainteresowań i szczególnych zdolności dzieci.
Celem współpracy nauczyciela z poradnią pedagogiczno – psychologiczną jest wspieranie rozwoju psychicznego i efektywnego uczenia się, w szczególności:
• rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce,
• korygowanie braków w opanowaniu programu oraz eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania;
• diagnozowanie i rozwijanie potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dziecka.

ROZDZIAŁ III
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 6
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
a. wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym,
b. udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
c. umożliwianiu dzieciom podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, poprzez:
* dostarczanie wiedzy dotyczącej historii oraz tradycji lokalnych i narodowych,
* zapoznanie i budzenie szacunku do symboli narodowych, tradycji i kultury,
* wzbudzanie zainteresowań dotyczących aktualnych wydarzeń w kraju,
* tworzenie warunków do rozwijania i prawidłowego posługiwania się językiem ojczystym,
* rozwijanie możliwości, życzliwości, otwartości na problemy innych, tolerancji, wzajemnej akceptacji i szacunku,
* tworzenie warunków do nauki religii różnych wyznań,
d. sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
e. współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
2. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
1. Poznawanie i rozumienie świata i siebie.
2. Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
3. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie.
4. Budowanie systemu wartości.
3. Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:
• zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym bezpiecznym i zdrowym środowisku,
• uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
• stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążeniu do osiągania celów, podejmowaniu odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
• rozwijaniu wrażliwości moralnej,
• kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
• rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażaniu własnych myśli i przeżyć,
• rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
• zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych"

4. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

§7
1. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym.
2. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
3. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
4. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć dydaktyczno - wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
6. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii lub innych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
a) z dziećmi w wieku 3 - 4 lat -około 15 minut,
b) z dziećmi w wieku 5-6 lat -około 30 minut.

§8
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych a w szczególności:
a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu, oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
c) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
d) współpracuje z rejonową poranią psychologiczno — pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.

§ 9
1. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez:
a) diagnozowanie środowiska wychowanków,
b) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
c) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
d) organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
e) wspieranie dziecka uzdolnionego,
f) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczo-dydaktycznego przedszkola i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
g) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,
h) wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
i) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
j) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
k) umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
1) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
2. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane we współpracy z:
a) rodzicami,
b) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
c) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
d) innymi przedszkolami,
e) podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
• rodziców,
• nauczyciela, w szczególności wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne,
• pedagoga,
• psychologa,
• poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
a) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
b) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
c) zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców.
7. Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, specjalistycznymi, zajęciami psychoedukacyjnymi oraz uczęszczanie dziecka do oddziału terapeutycznego wymaga zgody rodziców.
8. Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenia dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy.

§10
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:
• każda grupa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek,
• podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc woźną oddziałową lub innego pracownika przedszkola,
• w trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczyciela oraz drugiej osoby (drugi nauczyciel, woźna oddziałowy, rodzic lub inny pracownik przedszkola),
• za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy, zabawek i sprzętu znajdującego się w Sali zabaw odpowiada nauczyciel, któremu powierzono oddział.
2. W sprawowaniu opieki nad dziećmi konieczne jest przestrzeganie obowiązku zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w drodze do przedszkola lub z przedszkola. Rodzice lub prawni opiekunowie mogą w wyjątkowych sytuacjach upoważnić inne osoby do przyprowadzania lub odbierania dziecka. Upoważnienie takie rodzice sporządzają na piśmie i przedkładają nauczycielowi. Pisemne upoważnienie powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
3. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.
4. Dziecko może być odebrane z przedszkola wyłącznie przez osobę pełnoletnią.

§11
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
a) jednego nauczyciela w przypadku 5 godzinnego czasu pracy oddziału
b) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 godzinnego czasu pracy
2. Zapewnia się ciągłość pracy wychowawczej w oddziałach na cały okres pobytu dzieci w placówce przez tych samych nauczycieli, wyjątek stanowią sytuacje wynikające z dłuższej nieobecności nauczyciela /urlop macierzyński, wychowawczy, zdrowotny, itp.
3. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący na wniosek dyrektora.


ROZDZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA

§12
1. Organami przedszkola są:
1/ dyrektor przedszkola
2/ rada pedagogiczna
3/ rada rodziców.
2. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący, wyłaniając w drodze konkursu.
1) Dyrektor przedszkola w szczególności:
• kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
• sprawuje nadzór pedagogiczny,
• opracowuje mierzenie jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustala sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystywania wyników,
• planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy placówki,
• przekazuje raport o jakości pracy placówki radzie rodziców i radzie pedagogicznej,
• opracowuje program rozwoju placówki wspólnie z radą pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki,
• sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
• realizuje uchwały rady pedagogicznej oraz rady rodziców w ramach ich kompetencji,
• dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może zorganizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki,
• wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
2) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
3) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
b. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
c. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
4) Dyrektor placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i rodzicami.
5) Dyrektor placówki przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oaz informacje o działalności przedszkola.
6) Ponadto Dyrektor przedszkola ma prawo do:
a)wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom przedszkola,
b)decydowania o wewnętrznej organizacji pracy przedszkola i jego bieżącego funkcjonowania,
c) wy dawania zarządzeń wewnętrznych.
3. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola, który działa w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
1) W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
2) W zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
3) Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola, który prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
4) Zebrania rady pedagogicznej są organizowane: przed rozpoczęciem roku szkolnego, na podsumowanie półrocznej pracy, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
5) Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
6) Nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników placówki.
7) Inicjatorem zebrań rady pedagogicznej może być:
a. przewodniczący,
b. rada pedagogiczna (co najmniej 1/3 członków),
c. organ prowadzący,
d. organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
8) Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu placówki albo jego zmiany
9) Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
10) Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
11) Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
12) Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
• zatwierdzanie planów pracy placówki,
• podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
• ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
• podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków według określonych przez statut przypadków.
13) Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a. organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
b. projekt planu finansowego placówki,
c. wnioski dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d. propozycje dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
4. W przedszkolu działa Rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
1) Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców wychowanków placówki. Wyboru członków do rady rodziców dokonuje się na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń.
2) Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
3) Rada rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
4) W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin działalności rady rodziców.
5) Zebrania rady rodziców są protokołowane.
6) W posiedzeniach rady rodziców może brać udział, z głosem doradczym dyrektor placówki.

§13
1. Zasady współdziałania organów przedszkola.
1) Projekt planowanych i podejmowanych działań przedszkola przedstawia dyrektor:
a. do zaopiniowania przez radę pedagogiczną i radę rodziców zgodnie z kompetencjami tych organów,
b. do zatwierdzenia przez radę pedagogiczną zgodnie z kompetencjami stanowiącymi według ustawy o systemie oświaty.
2) Dyrektor informuje radę rodziców na zebraniach plenarnych o zatwierdzonych planach działalności wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczej i finansowej oraz przekazuje zadania możliwe do zrealizowania jedynie przy współpracy przedszkola z rodzicami.
3) Wszystkie organy placówki mogą przekazywać informacje między sobą uczestnicząc (na zaproszenie) w zebraniach rady pedagogicznej i rady rodziców.
2. Wszelkie spory pomiędzy radą pedagogiczną a radą rodziców dotyczące spraw pedagogicznych, organizacyjnych i finansowych rozstrzyga dyrektor uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
Odwołanie rozstrzyga się w terminie 14 dni od daty ich otrzymania.
1) Spory, których stroną jest dyrektor, rozstrzyga organ prowadzący.
2) Spory wewnątrz placówki rozstrzyga dyrektor.
3) Spory, w zależności od charakteru sprawy, rozstrzyga organ nadzoru pedagogicznego lub organ prowadzący.
3. W przypadku konfliktu - rodzic lub rodzice - nauczyciel, obowiązuje tok postępowania:
1. rozmowa nauczyciela z dyrektorem,
2. rozmowa nauczyciela z rodzicami w obecności dyrektora,
3. odwołanie się do organów wyższych, tj. organu prowadzącego, sprawującego nadzór pedagogiczny oraz do związków zawodowych.

ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§14
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych z organem prowadzącym.
2. Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo - gospodarczych.
3. Przedszkole może być wielo-oddziałowe w zależności od ilości zgłoszonych dzieci na dany rok.
§15
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci z zgrupowanych wg zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone, np. z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
4. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez radę pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
• liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
• liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
• ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole,
• terminy przerw w pracy przedszkola.

§16
1. Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie:
• podstaw programowych ustalonych przez MENiS (Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz.U. z 2002r. Nr 51, poz. 458)
• programu wychowania w przedszkolu, wybranego z zestawu programów przez radę pedagogiczną.
2. Organizację pracy wciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej.
3. Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
5. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
a) w budynku przy ul. Gizewiusza 9:
• 6 sal zajęć dla poszczególnych oddziałów,
• szatnie dla dzieci,
• kuchnię,
• pomieszczenia administracyjno-biurowe,
• ogród przedszkolny.
b) w budynku przy ul. Matejki 4:
• 5 sal zajęć poszczególnych dzieci,
• szatnie dla dzieci,
• kuchnie,
• pomieszczenia administracyjno-biurowe,
• ogród przedszkolny.
6. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
7. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§17
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
2. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:
a. dzieci sześcioletnie
b. dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, a także z rodzin zastępczych,
c. dzieci obojga rodziców pracujących,
d. dzieci rodziców niepracujących.
3. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „karta zgłoszenia dziecka", którą należy złożyć w kancelarii przedszkola w terminie od 1 - 30 IV.
4. W przypadku, gdy liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor,
5. Natomiast, gdy liczba dzieci przekracza liczbę miejsc, o przyjęciach decyduje komisja kwalifikacyjna.
6. W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:
a. dyrektor, jako przewodniczący,
b. przedstawiciel rady pedagogicznej,
c. przedstawiciel rady rodziców.
7. Decyzje dyrektora i komisji są protokołowane, akta łącznie z kartami zgłoszenia dziecka są przechowywane w archiwum przedszkola.
8. W razie nie przyjęcia do przedszkola dzieci z braku miejsc, organ prowadzący powołuje komisję odwoławczą, która może dokonać weryfikacji decyzji komisji kwalifikacyjnej.
§18
1. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach, gdy:
• Dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 1 miesiąca a rodzice nie zgłoszą przyczyny nieobecności,
• Rodzice bez podania przyczyny zalegają z opłatami powyżej dwóch okresów płatniczych.

ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

§19
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 - 6 lat.
2. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
3. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor szkoły publicznej, w której obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
5. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
• Obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
• Jeżeli droga dziecka sześcioletniego z domu do najbliższego przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej przekracza 3 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
• Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
• Kontrolowanie spełniania obowiązku należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej.
• Dyrektor przedszkola j est obowiązany powiadomić dyrektora szkoły o spełnianiu przez dziecko obowiązku, o którym mowa w ust. 5, oraz o zmianach w tym zakresie.
6. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które przed dniem 01 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
7. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w ust. 5.
8. Do przedszkola przyjmowane są również dzieci niepełnosprawne pod warunkiem przedstawienia przez rodziców orzeczenia kwalifikacyjnego Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

§20
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
• właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
• szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
• ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
• poszanowania jego godności osobistej i własności,
• opieki i ochrony,
• partnerskiej rozmowy na każdy temat,
• akceptacji jego osoby,
• rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
• odpoczynku, zabawy, zajęć rekreacyjnych dostosowanych do jego możliwości.
2. Dziecko ma prawo:
• akceptacj i takim j akie j est,
• spokoju i samotności,
• indywidualnego procesu własnego tempa rozwoju,
• aktywnej rozmowy z dziećmi i dorosłymi,
• aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania pomocy,
• zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
• badania i eksperymentowania,
• doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczona względami bezpieczeństwa),
• nauki
• snu i wypoczynku, j eśli j est zmęczone,
• jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, regulowania własnych potrzeb.
3. Dziecko ma obowiązek:
• przestrzegania godności kolegów, rodziców i osób pracujących w przedszkolu,
• poszanowanie zasad bezpiecznej zabawy w sali i na powietrzu,
• pomoc słabszym i młodszym w pracach samoobsługowych, zabawach i na spacerach,
• zgłaszanie niebezpiecznej zabawy kolegów.
4. Proces wychowawczo - dydaktyczny w przedszkolu ma na celu przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie, do szkoły, w duchu tolerancji, zrozumienia, równości i przyjaźni poprzez:
• przestrzeganie kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników,
• szanowanie poglądów i przekonań,
• budzenie poczucia więzi z krajem rodzinnym i wspólnotą ogólnoludzką,
• dbanie o wspólne dobro, ład, porządek na terenie przedszkola.

ROZDZIAŁ VII
RODZICE

§21
1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
• przestrzeganie niniejszego statutu,
• zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
• respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
• przyprowadzenie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę pełnoletnią i zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
• terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
• informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach i chorobach zakaźnych.
2. Rodzice mają prawo do:
• zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
• uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
• uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
• wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.

§22
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
3. Współdziałanie może przebiegać w kilku płaszczyznach:
• wymiana informacji o dziecku między nauczycielami, rodzicami i innymi osobami, które biorą udział w procesie wychowawczym,
• zaznajamianie rodziców z pracą wychowawczo - dydaktyczną w poszczególnych grupach wiekowych,
• wdrażanie rodziców do utrwalania postaw, umiejętności i wiadomości nabywanych przez dzieci w przedszkolu,
• podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców,
• włączenie rodziców do rozwiązywania problemów związanych z polepszeniem warunków pracy wychowawczo - dydaktycznej w placówce,
• stosowanie szczególnych środków zaradczych w przypadku rodzin nie zaspokajających podstawowych potrzeb rozwojowych dziecka lub wręcz działających na jego szkodę.
4. Nauczyciele współdziałają z rodzicami poprzez:
• rozmowy indywidualne,
• codzienne kontakty,
• rozmowy prowadzone w określonych dniach przeznaczonych na indywidualne spotkania,
• zebrania grupowe
• prowadzenie zajęć otwartych i pokazowych.
5. Pozyskiwanie rodziców do współdziałania z przedszkolem odbywa się poprzez:
• systematyczne prowadzenie kącika dla rodziców,
• eksponowanie prac plastycznych,
• organizowanie wspólnych uroczystości, spotkań popołudniowych i innych form współdziałania.
6. Szczegółowe zadania i formy współpracy z rodzicami określone są w planach współpracy poszczególnych oddziałów zatwierdzonych na zebraniach z rodzicami.
7. Rodzice poprzez radę rodziców i indywidualnie mogą występować do dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej z wnioskami o opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
8. Zebrania ze wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym.
9. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego dyplom podziękowania dyrektora i rady rodziców.

ROZDZIAŁ VIII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§23
1. W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli oraz innych pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.

§24
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
• planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno - wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
• wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
• prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
• stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
• odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczki i spacerów itp.,
• współpraca ze specjalistami świadczącymi fachową pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną i inną,
• planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
• dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
• eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
• współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawa opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
• prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
• realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
• czynny udział w pracach rady pedagogicznej s realizacja jej postanowień i uchwał,
• inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno - sportowym,
• realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
4. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału:
• dziennik zajęć, w którym zapisuje przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi - oznacza realizowany program wychowania przedszkolnego,
• miesięczny plan pracy,
• obserwację dzieci,
• plan współpracy z rodzicami.
5. Pracę z dziećmi nauczyciel planuje cyklicznie opracowując plany pracy. Zaplanowaną tematykę nauczyciel realizuje:
• w dowolnym czasie w ciągu jednego dnia lub kilka dni, tygodni,
• w trakcie z całą grupą,
• w małych zespołach pozostających z inicjatywy dzieci lub w dobieranych przez nauczyciela, zgodnie z założonym planem pracy,
• w trybie zajęć indywidualnych.
6. Nauczyciel jest zobowiązany do zachowania właściwej proporcji między formami proponowanymi przez nauczyciela a swobodną działalnością dzieci.

§25
1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
• poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
• ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
• włączenia ich w działalność przedszkola.

§26
1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo - oświatowych.
2. Nauczyciel zatrudniony w przedszkolu ma prawo do:
- odpowiedniego warsztatu pracy,
- rzetelnej i obiektywnej oceny swojej pracy,
- podnoszenia kwalifikacji,
- współdecydowania w sprawach przedszkola w ramach kompetencji,
- godnego traktowania przez dyrektora, władze, rodziców.
3. Nauczyciel ma wszelkie prawa i obowiązki wynikające z ustawy z dnia 26.01.1982r Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz.l 112 z późn. zm.).

§27
1. W przedszkolu może być powołany zastępca dyrektora. Powołania dokonuje dyrektor po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej. Zastępca dyrektora kieruje placówką podczas nieobecności dyrektora.
2. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem:
• współkieruje bieżącą działalnością dydaktyczną przedszkola,
• współdecyduje o organizacji pracy zajęć dodatkowych,
• sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy pozostałych pracowników,
• wykonuje prace biurowe związane z bieżącą działalnością przedszkola, a szczególnie te zlecone przez dyrektora,
• dysponuje środkami finansowymi przedszkola w przypadku nieobecności dyrektora i ponosi pełną odpowiedzialność za ich wykorzystanie,
• reprezentuje placówkę na zewnątrz w przypadku nieobecności dyrektora.
3. Dyrektor odwołuje nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora w razie:
- złożenia przez nauczyciela rezygnacji, z trzymiesięcznym wypowiedzeniem,
- ustalenia negatywnej oceny pracy lub ustalenia negatywnej oceny powierzonych zadań,
- utraty zaufania dyrektora, rady pedagogicznej lub rady rodziców.

§28
1. W przedszkolu zatrudniony jest intendent, do którego obowiązków należy:
- zaopatrywanie przedszkola w żywność, sprzęt i środki czystości,
- nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielaniem porcji żywnościowych zgodnych z obowiązującymi normami żywienia,
- troszczenie się o dobrąjakość powierzonych do magazynu produktów żywieniowych i przemysłowych,
- prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- troska o czystość i higienę magazynów, sprzętu oraz pomieszczeń z ziemiopłodami.

§29
1. Kucharz obowiązany jest:
- przyrządzać zdrowe, higieniczne i o odpowiedniej kaloryczności posiłki dla dzieci,
- przygotowywać porcje zgodne wagowo z normami przysługującym dzieciom,
- brać udział w ustalaniu jadłospisu,
- przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie,
- utrzymywać w stanie używalności sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,
- prowadzić magazyn podręczny,
- materialnie odpowiadać za powierzone mienie.

§30
1. Do obowiązków pomocy kucharza należy:
- pomagać kucharzowi w przygotowaniu posiłków,
- utrzymywać w czystości wszystkie pomieszczenia kuchenne, sprzęt i naczynia,
- w razie konieczności pomagać intendentce przy zakupie towarów,
- wykonywać inne czynności polecone przez szefa kuchni i dyrektora.

§31
1. Woźna oddziałowa zobowiązana jest:
- sprzątać codziennie powierzone mienia,
- pomagać nauczycielce w przygotowaniu pomocy do zajęć, służyć pomocą podczas zajęć i pomagać w ich likwidacji,
- czuwać nad bezpieczeństwem dzieci w razie chwilowej nieobecności nauczyciela,
- pomagać przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci w szatni,
- brać udział w spacerach i wycieczkach,
- rozdawać posiłki i sprzątać po nich,
- środki chemiczne przechowywać w miejscu niedostępnym dla dzieci.

§32
1. Pomoc nauczyciela zobowiązana jest:
- pomagać nauczycielce w przygotowaniu pomocy do zajęć, służyć pomocą podczas zajęć i pomagać w ich likwidacji,
- czuwać nad bezpieczeństwem dzieci w razie chwilowej nieobecności nauczyciela,
- pomagać przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci w szatni, pomagać im w trakcie czynności związanych z leżakowaniem i spożywaniem posiłków,
- czuwać nad bezpiecznym i prawidłowym wykonywaniem czynności związanych z pobytem w łazience,
- brać udział w spacerach i wycieczkach,

§33
1. Dozorca przedszkola obowiązany jest:
- strzec mienia przedszkolnego, dokonywać drobnych napraw i konserwacji sprzętu, zabawek i urządzeń ogrodowych,
- dbać o ogród przedszkola,
- wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające z organizacji przedszkola.

ROZDZIAŁ VIII
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ
§34
1. Przedszkole jest jednostką budżetową, która swoje wydatki pokrywa z budżetu gminy.
2. Przedszkole może gromadzić fundusze z dodatkowych źródeł.
3. Podstawą działalności finansowej jest roczny plan finansowy sporządzony i zatwierdzony przez Radę Miejską w Piszu.
4. Dyrektor działa jednoosobowo, w zakresie zaciągania zobowiązań i odpowiada za
gospodarowanie środkami finansowymi zgodnie z otrzymanym planem finansowym.

ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§35
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi.

§36
1. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń,
udostępnienie zainteresowanym statutu przez dyrektora przedszkola.

§37
1. Regulaminy działalności uchwalane przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

§38
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację oraz akta osobowe pracowników z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.


§ 39
1. W statucie przedszkola mogą być dokonywane zmiany na wniosek Rady Pedagogicznej oraz po zmianie przepisów wykonawczych.
2. Zmiany w niniejszym statucie zatwierdzane są poprzez uchwały Rady Pedagogicznej.
3. Statut przedszkola wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

Niniejszy statut został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej przedszkola w dniu 14.09.2007r




















Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 27 sty 2009 12:52
Opublikował(a): Admin
Zaakceptował(a): Admin
Artykuł był czytany: 1350 razy